Reclaimit tar in 30 miljoner för expansion i Norden inom cirkulär shopping

Qvantea Capital leder finansieringsrundan, där även Spintop och e-handelsprofilerna Jim Löfgren och Anton Johansson deltar.

STOCKHOLM, 25 oktober 2023.

SaaS-bolaget Reclaimit, som är marknadsledande i Norden på automatiserade retur- och eftermarknadslösningar, meddelade idag att bolaget framgångsrikt har slutfört en finansieringsrunda som ledd av Qvantea Capital.

Qvantea går tillsammans med existerande ägaren Spintop och bland andra Klarna-veteranen Jim Löfgren samt Anton Johansson, grundare till Grebban, in med 30 miljoner i Reclaimit för att stärka bolagets tillväxtplaner. Kapitalet kommer användas för att utveckla bolagets framstående position i Norden men också finansiera tillväxten på nya marknader. En del av kapitalet går även till utveckling av bolagets plattform som redan nu ger handlare en komplett eftermarknadslösning för returer, reklamationer samt verktyg för återbruk och cirkuläritet.

Vi valde att investera i Reclaimits eftermarknadsplattform efter att ha fått insikt i deras avancerade teknik, mycket kompetenta team, väldefinierade tillväxtbana och tydliga vision för framtiden. Den här investeringen ligger i linje med våra strategiska mål och vi är övertygade om bolagets fortsatta framgång och internationella erövringar, säger Simon M. Lidén, grundare av Qvantea Capital.

Reclaimit har upplevt en kraftig tillväxt i Norden under 2023. I Sverige har bolaget etablerat partnerskap med ett tjugotal nya varumärken, bland annat CDON och MiniRodini. Under året har även Salling Group, Danmarks största dagligvarukoncern som bland annat innehåller varumärkena Netto, BR Leksaker, Bilka och Føtex, tillkommit som ny kund, och i Norge har bolaget lanserat en omfattande lösning med COOP. I och med att Power tog över hela MediaMarkts tidigare verksamhet i Sverige, utökas även samarbetet med Reclaimit och omfattar nu alla marknader.

För att stödja den snabba expansionen har företaget också stärkt sitt team på flera nyckelpositioner. Michaela Westberg, som närmast kommer från Exopen, tillträdde nyligen som CMO och Marcus Litz, tidigare Mathem, som finanschef. Under hösten har Reclaimit också öppnat lokal närvaro på den norska och danska marknaden.

Vi upplever en oerhört spännande tid just nu på Reclaimit, med nya kunder såsom CDON, ByMalina och Salling Group, men även snabb expansion och flera nyckelrekryteringar. Marknaden för cirkulär shopping växer dessutom kraftigt inom såväl handel och leverantörsled, och vår tillväxt är ett kvitto på att vi kan leverera en optimal efterköpsupplevelse, något som både skapar lojalitet hos konsument men också bidrar till ökad lönsamhet för handlarna. Rätt returprocesser och lösningar för service och återbruk är också mycket viktigt utifrån en hållbarhetsaspekt, säger Reclaimits VD Wilhelm Hamilton.

Om Reclaimit:

Reclaimit förvandlar returer till intäkter

Reclaimit är ett snabbväxande SaaS-bolag med en marknadsledande position i Norden inom retur- och reklamationshantering. Med vår unika allt-i-ett-plattform förenklar vi livet för över 600 globala retailers, e-handlare och leverantörer och hjälper dem att ge konsumenterna den optimala kundupplevelsen – även efter köpet.

Vår mission är att revolutionera e-handeln och göra den både mer hållbar och lönsam i framtiden. Med skräddarsydda lösningar för automatiserad retur- och reklamationshantering hjälper vi e-handlare att nå ökad lönsamhet, stärka kundlojaliteten och minimera sitt klimatavtryck genom cirkulär shopping.

Om Qvantea Capital:

Qvantea är ett nordiskt investmentbolag som exklusivt fokuserar på att investera i enterprise software, data- och mjukvarubaserade bolag. Qvantea:s investeringsstrategi är fokuserad på att skapa långsiktiga värden till förmån för dess investerare, portföljbolag, kunder och anställda. Qvanteas investeringar bygger på en långsiktig kapitalbas, erfarenhet av att strukturera teknikorienterade transaktioner samt beprövade förvaltningstekniker som främjar hållbar tillväxt.

Om Spintop Ventures:

Spintop Ventures är ett riskkapitalbolag i ett tidigt skede. Sedan starten 2010 har Spintop investerat i innovativa mjukvaruföretag i hela Norden som strävar efter att bli internationella sektorsledare som driver transformationen mot ett långsiktigt hållbart samhälle.

Michaela Westberg
Published 2023-10-23
Michaela Westberg works as CMO at Reclaimit.